ik Creëer ___ EEN NIEUWE (BEELD)TAAL VOOR ROUW EN VERLIES
Na mijn moeders dood toen ik twintig was, ontving ik een heleboel condoleancekaarten. In plaats van een appje te sturen, kozen veel mensen de tastbare vorm van een kaart: een troostend, hedendaags rouwritueel. Het viel me op dat veel kaarten met de tekst ‘met oprechte deelneming’ of ‘gecondoleerd’ formeel en ietwat ouderwets waren. In dit beperkte, fletse aanbod van kaarten vond ik een treffende metafoor voor hoeveel ruimte en aandacht er in onze maatschappij is voor rouw, pijn en verlies.
Ik besloot op zoek te gaan naar warme woorden en beelden. Deze nieuwe taal creëerde ik door meer aanwezig te zijn in mijn lichaam en van daaruit te schrijven. Het mondde uit in een prachtige kaartenlijn: de Verlieskaarten. En in 2023 kwam mijn boek Zien in het donker met nieuwe taal voor rouw uit. In dit boek ontrafel ik mijn eigen ervaring van verlies en creëer ik nieuwe rouwwoorden voor deze overdonderende ervaring.
Verlieskaarten zijn alternatieve condoleancekaarten, voor allerlei soorten verliezen. Want rouw is de reactie op impactvol verlies, niet enkel de dood. De Verlieskaarten zijn kaarten die je kunt sturen vóórdat een verlies heeft plaats gevonden (anticiperende rouw) of juist een paar maanden of jaren later (op jubileumdata of juist zomaar).
De betekenis van deze nieuwe rouwwoorden voert ver voorbij de woorden: door het gebruiken van andere woorden en beelden ontstaat er ook een andere omgang met rouw. ‘Verwerken’ of ‘het een plekje geven’ draagt de implicatie mee dat we rouw moeten oplossen en dat doet ons naar een einddoel haasten. Als we het bijvoorbeeld gaan hebben over ‘om verlies heen groeien’, dan hoeft rouw niet zo snel mogelijk opgelost te zijn. Door deze verschuiving in het narratief over rouw kunnen we leren om bij de pijn aanwezig te blijven. Want dat is wat rouw wil: gezien, gehoord en gevoeld worden. Een nuance is hier op zijn plaats: bij de pijn aanwezig kunnen blijven betekent niet dat we hierin rigide zijn en ons enkel op het verlies richten. Net als in de natuur kent elk proces haar eigen ritme. Dat laat ook het duale procesmodel mooi zien: er is een beweging naar de rouw toe en er is een beweging naar het leven toe, die alle twee hun waarde hebben.
ik maak ___ Ruimte voor rouw
De uitnodiging is om rouw niet doelgericht en enkel rationeel te benaderen en het lichaam biedt daarvoor een mooie ingang. Ik belandde zelf op het lichaamsgerichte pad na mijn opleiding aan de Universiteit voor Humanistiek toen ik in aanraking kwam met lichaamswerk en traumawerk (Bessel van der Kolk, Peter Levine, David Berceli, Steve Porges). Dat resoneerde diep bij mij. Ik deed verschillende trainingen, stilte (onder andere Vipassana) en tantra retraites. Ik kwam op een laag waarop zowel diepe verandering als diepe ontspanning mogelijk was en zo volgden nog vele trainingen, cursussen en verblijven in community’s. In mij groeide het vertrouwen dat dit het pad is om een stevige container te creëren waarin ruimte is voor rouw en de ervaring van rouw waar mag zijn.
Ik geloof dat het lichaamswerk zo diep resoneerde bij mij omdat rouw zo’n fysieke ervaring is. Het hele lichaam rouwt mee. Massage en lichaamswerk kunnen veel betekenen bij rouw -juist ook aan het begin, wanneer de rouw nog zo rauw is, de woorden er nog niet zijn en we aan het bekomen zijn van de schrik. Massage kan ondersteunen om stil te staan bij wat we voelen, ook als dat heel pijnlijk is. Het lichaam weet, waar het hoofd soms nog geen woorden voor heeft.
Sommige verliezen zijn teveel voor één mens alleen en daarvoor hebben we elkaar nodig als mensen. Voor hulp hoeven we niet alleen te kijken naar de kant van de geestelijke gezondheidszorg, maar juist ook naar elkaar. Samen kunnen we een gemeenschap vormen die rouw kan dragen. Met elkaar kunnen we een wereld bouwen waarin er meer ruimte is voor diepgang, voor rouw, voor pijn, voor alle facetten van het leven. Met de kunsten, rituelen en de natuur hebben we een rijke humuslaag om uit te putten.
ik put uit ___ rituelen, natuur, kunst en schrijverschap
In plaats van ‘het een plekje geven’ creëer ik daarom plekken voor rouw. Online organiseer ik rouwcursussen zoals het programma Rouwlab – een laboratorium voor rouw – en schrijfcursussen. Daarnaast zijn er ook de online rouwcirkels en kan je aanschuiven bij het Verliesdiner om je te laten voeden, zowel fysiek als op zielsniveau. Het Verliesdiner is een avond vol kunst, verbinding en nieuwe rituelen.
In 2024 reist de Verliesmuur door Amsterdam. De Verliesmuur is een installatie waar mensen met krijt hun verlies op mogen schrijven. Een installatie in de openbare ruimte waarmee verlies zichtbaar wordt gemaakt met een speciaal luisterbankje om te luisteren naar rouwbiechten.
Ik werk mee aan de Walk of Grief – een rouwpad op Terschelling dat in 2025 zal openen – waarin wandelen en natuurbeleving in het rouwen centraal staan.
Ik werk samen met
Marlon Doomen
Medeoprichter en illustrator
Marlon is de medeoprichter van Verlieskunst en is visual designer en illustrator.
Jantien Derks
Illustrator en stagiaire
Jantien is de eerste stagiaire bij Verlieskunst. Samen werken we aan events op het snijvlak van kunst en rouw.
Charlotte Kornet
Illustrator
Charlotte heeft de illustraties bij de 7 steuntalen gemaakt en samen hebben we het Leporello boekje ontwikkeld.
Romy Hommersom
Vormgever
Romy’s missie is de dood bespreekbaar maken en een rouwproces ondersteunen en vormgeven. Romy heeft de artworks en de vormgeving van het Rouwwoordenboekje gedaan.
Jeroen Krul
Illustrator
Jeroen is illustrator en voor Verlieskunst illustreerde hij verschillende kaarten. Zijn kaarten zijn dynamisch en kleurrijk.
Annemieke Spruijt
Illustrator
Annemieke is illustrator en haar verlieskaarten zijn geschilderd in aquarel en hebben een speelse, warme, natuurlijke sfeer met aandacht voor symboliek.
Djenné Fila
Illustrator
Djenné’s stijl kenmerkt zich door magie, het gebruik van toevalligheden en nieuw ontstane inzichten om tot onverwachte illustraties en composities te komen. Samen hebben we het Verliesboekje ‘Bezoek van mevrouw Rouw’ gemaakt.
Sella Molenaar
Illustrator
Sella’s werk wordt gekenmerkt door eenvoud, vrouwelijkheid en intuïtie. Haar werk doet mij landen in mijn eigen lijf.
Majken Enequist
Illustrator en muurkunstenaar
Majken is illustrator en maakt muurschilderingen.
Aida de Jong
Illustrator
Aida heeft verschillende Verlieskaarten geïllustreerd en de illustraties bij het artikel over het Rouwwoordenboek gemaakt.